‘Een boek speciaal gewijd aan ons bedrijf? Ja, dat bleek inderdaad mogelijk’

Instituut Verbeeten - jubileummagazine


Instituut Verbeeten bestaat 70 jaar. Het zit niet in onze aard dat van de daken te schreeuwen, maar we zijn er trots op!

We laten de verjaardag van ons instituut niet zomaar voorbij gaan. Aan de hand van persoonlijk getuigenissen hebben we de rijke geschiedenis van Instituut Verbeeten tot leven gebracht in een jubileummagazine. Van 1953 tot nu. En wie we er ook over spreken, de bezieling met het vak en passie voor al onze patiënten zijn onmiskenbaar. En daarmee onderscheidend voor een instituut als ‘Verbeeten’.

(Tekst is ontleend aan de website van Instituut Verbeeten)

Dit jubileummagazine was een samenwerkingsverband tussen Bedrijfsboek Tilburg, Terburg Tekstproducties (Sara Terburg) en Barbara Ontwerpt (Barbara van Dorst, vormgever en illustrator)

Met zijn drieën doken we in een wereld die zich richt op patiënten en hun naasten in een zeer onzekere en kwetsbare periode van hun leven.

Een wereld op het snijvlak van mens en techniek. Van nucleaire geneeskunde en radiotherapeutische behandeling. Met veel aandacht voor de kwaliteit van leven zetten medewerkers van Instituut Verbeeten altijd een stapje extra. 

Rijnen Brandstoffen - jubileumboek


In 2019 bestond Rijnen Brandstoffen honderd jaar. Voor de inmiddels vierde generatie was dit een uitgelezen mogelijkheid om een jubileumboek te laten samenstellen.

Centraal in het verhaal van Rijnen Brandstoffen staat het werkplezier. Medewerkers die lol hebben in hun werk omdat ze zich hierin vrij voelen. Zelf verantwoordelijkheid mogen nemen. ‘Vervelend werk doe je nooit alleen’, is ook zo’n opmerking die regelmatig voorbij komt.

Grootvader Toon startte in 1919 als kolenboer. Zij nazaten bouwden de business verder uit. Rijnen Brandstoffen is nog steeds de grootste kolenboer van Nederland.

Familiebedrijven kunnen iets dat andere bedrijven niet kunnen. Het verhaal van de familie Rijnen toont aan hoe een onderneming kan groeien door ‘gewoon te blijven’. Door iedereen in zijn of haar waarde te laten en trots te zijn op ieders inbreng. Net zo trots als op dit boek. Hún boek.

Bedrijfsboek


De historie van uw bedrijf, het werk van alledag en uw visie op de toekomst. Dat komt allemaal aan bod in een bedrijfsboek: een duurzaam document om apetrots op te zijn.

Ondernemersverhalen lezen prettiger als ze in boekvorm zijn vastgelegd. Zittend aan tafel genieten van alle mooie verhalen. Een bedrijfsboek heeft eeuwigheidswaarde. Daardoor zal het nog jaren van hand tot hand gaan.

Met een bedrijfsboek laat u anderen toe in uw bedrijf. Waardoor klanten, leveranciers en medewerkers het gevoel hebben erbij te horen.

Een bedrijfsboek is niet gebonden aan een bepaald jubileum. Een nieuwe koers, het vertrek van een directeur, zelfs de sluiting kan een aanleiding zijn. Bijvoorbeeld als dank aan alle medewerkers die vele kostbare jaren in uw onderneming hebben gestoken.

Jubileumuitgave


100, 50, 25 of 10 jaar. Als een bedrijf zolang bestaat is dat een bijzondere gebeurtenis. Een jubileumboek is dan een bijzondere beloning. Voor u als ondernemer, maar ook als blijk van waardering naar uw medewerkers, klanten en leveranciers.

Een jubileum is vaak een moment om samen met alle betrokkenen terug te blikken. Want het verleden vormde de basis voor het heden en de toekomst.

Een goed jubileumboek is een mix van waarheid en beleving. Een combinatie van feiten en verhalen, gebaseerd op bronnenonderzoek en interviews. Aangevuld met foto’s en afbeeldingen wordt uw jubileumboek een gezamenlijk product van – en voor u allemaal.

Verras uw medewerkers, uw relaties en de gasten op uw feest met een jubileumboek. Een onvergetelijke en blijvende herinnering.

Ondernemersverhaal


Niet het product maar de mensen achter de onderneming. Dat is waar klanten voor kiezen. U kunt dus maar beter zorgen dat u goed in beeld bent.

Wat houdt u bezig in het ondernemerschap? Wat doet het met u als u een (meer dan) tevreden klant hebt geholpen? Door dergelijke zaken op een authentieke manier te vertellen, weten klanten wat ze aan u hebben.

U kunt uw ondernemersverhaal op tal van manieren inzetten. Bijvoorbeeld op uw website, LinkedIn of Facebook. Maar ook als artikel in een vakblad, een specialistische website of in de regionale krant.

Wat dacht u van een mooie brochure om aan uw klanten mee te geven? Zo heeft u tegen beperkte kosten een mini-boekje waar u trots op kunt zijn.

Personeelsmagazine of Nieuwsbrief


U wilt betrokken medewerkers die zich als een ambassadeur voor uw bedrijf gedragen. Een personeelsmagazine of nieuwsbrief is daar een goed middel voor.

Informeer uw medewerkers maar vooral: laat uw medewerkers elkaar informeren. Dat versterkt de onderlinge band en vergroot het werkplezier. Zodat mensen weten wat er op een andere afdeling gebeurt en wie je collega’s zijn.

Vergeet de formaliteiten en spreek elkaars taal. Laat medewerkers meedenken en meeschrijven. Geef hen de ruimte voor hun ideeën. De nieuwe bedrijfskoers is prima, maar vergeet de bijzondere hobby van die collega niet.

Geen tijd, geen idee hoe, of beide? Ik neem u de zorg voor het magazine volledig uit handen. Ik interview, schrijf, fotografeer en zorg voor drukwerk en verzending.

Gevleugelde Luchtstormers
Omslag van het boek

Verenigingsboek


In 2020 bestond de Goirlese postduivenvereniging ‘De Gevleugelde Luchtstormers’ maar liefst honderd jaar. En een eeuw na de oprichting is het een van de weinige verenigingen in de regio met een nog steeds groeiend ledenaantal. Dat is bijzonder in deze tijd.

Reden voor een feestje dus!

Een van de activiteiten in het jubileumjaar was het samenstellen van dit boek. Hiermee geeft de vereniging een inkijkje in de interessante wereld van de duivensport.

De lezer maakt kennis met de vroegste geschiedenis, maar ook met de modernste technieken van de duivensport. Hij of zij leert hoe duiven worden gekweekt, grootgebracht, opgevoed, getraind en gecoacht tot echte wedstrijdtoppers.

Maar bovenal gaat het over de passie die schuilgaat achter een heel legioen duivenliefhebbers. Hoe zij zich in alle vroegte bekommeren om hun dieren en daar de hele dag mee bezig zijn. Zoals een van hen opmerkte: "Het is veel meer dan een hobby. Het is een way of life".